Dags att städa bloggen?

by - 20:24


Ibland vill man bara överrösa sin kära lilla blogg med grejer. Fina knappar, reklam, fallande snö på vintern, widgets med en guldfisk som simmar, ens favoritvideo i sidospalten och länkar till alla ens bloggkompisar.. vilket ju är okej om man vill ha det så. Jag är som bekant inte mycket för att följa såna regler som att en blogg ska se ut på ett visst sätt eller ha visst innehåll som "passar" eller "lockar läsare".. Man ska ju blogga för sig själv, sin egen skull.

Men..

Känner man att ens ord liksom försvinner i allt neon, blinkande och länkar så kan det vara dags att rensa en aning. Vilket kan vara lite tricky, i alla fall med en Blogspot-sida. Många av widgetarna de har är rätt röriga i designen, som t ex sök, prenumerera med email eller deras klassiska följarwidget. Det finns däremot bot! Jag listar upp lite grejer här nedan som jag tycker är bra att tänka på om man vill ha lite mindre röra i designen.



Välj en stilren och harmonisk design. Såklart steg nummer 1! Det finns mallar som passar för personliga bloggar och så rörigare varianter med flera spalter som passar bättre för typ tidningar eller bloggar med många olika skribenter. Välj en som passar din stil. Blogger har sina egna (som enligt mig är urtråkiga) och så finns det bra gratissidor som t ex My Blogger Themes som är min favorit. Man kan även testa att googla på exempelvis "free blogger template" så får man massor med napp. Kolla med samma sökord på Pinterest!
Vill man så kan man även lägga ut en liten slant och köpa en design på Etsy.com, där finns för alla smaker och plånböcker.

Fundera över ett färgtema. Detta hjälper en att hålla en röd tråd i bloggens utseende och då kommer man lättare undan med att ha massa kitsch i sidospalten, om man nu vill ha det.

Tänk över vad som verkligen behövs. Måste varje kategori verkligen stå i sidospalten i form av en stor, färgsprakande bildlänk eller kan du nöja dig med den vanliga listan med kategorier? Behöver du verkligen ha med alla 57 bloggar du följer i din bloggroll? Måste du ha knapparna från alla blogglistor längst upp i sidospalten eller kan du kanske "gömma dem" lite diskret längst ner i bloggen i footern?

Linjer och bildformer skapar harmoni. Här är bara vad jag tycker, förstås. Jag har lättare att läsa en blogg där spalterna är delade med en linje. Allt har tydligt sin plats. Att t ex profilbilden OCH profilbilderna i kommentarerna är runda dessutom (eller fyrkantiga, men att de passar) hjälper till tycker jag. Det knyts ihop utseendemässigt, på något vis.

Släpp inte loss helt med typsnitt! Jag vet, Google fonts är UNDERBART. Jag förstår. Men man behöver inte ha 5 olika typsnitt om man känner att det känns stökigt eller svårt att veta riktigt vad man ska titta på när man läser inne på bloggen. Då är det dags att tagga ner en aning.

Ersätt Bloggers widgetar med dina egna, snyggare varianter! Kolla in denna sökruta och kanske den här widgeten för att prenumerera faller dig i smaken? Man kan såklart ändra färger osv.
Att visa populära inlägg är inte helt fel det heller, här är koden jag använt till den jag har här i bloggen.

Sen det sista, men kanske viktigaste.. Något jag stör mig på oerhört när jag hälsar på i en Blogger-blogg, är den där gräsliga navbaren som finns längst upp. Särskilt när denna är blå.. RYS! Förr fick man snällt dölja den med kod, nu har Blogger sett till så man kan kryssa för att dölja den. Gör det! Den fyller i princip ingen funktion annat än att tynga ner utseendet.

Det var det jag kommer på just nu. Har du några tips? :)

You May Also Like

0 kommentarer